Hardlopen

Er zijn in Nederland ruim twee miljoen mensen, die geregeld hardlopen. Op vakantie willen zij ook trainen en de volgende info kan je daar bij helpen.
Met dank aan Maarten Fornerod, die hier al vaak kampeerde met z’n gezin en een enthousiast hardloper is. Vanaf de camping starten een aantal mooie, soms pittige, hardlooproutes.

Door de hoogteverschillen is de intensiteit vergelijkbaar met een intervaltraining en er mag dan ook af en toe gewandeld worden. De wegen zijn over het algemeen rustig, maar loop links op asfaltwegen. 's Zomers bij warm weer is 8 uur tot 8:30 een mooie starttijd, daarna wordt het snel te warm.

1. Rondje Beek
Lengte: 5 km
Ondergrond: gevarieerd, meest bospad. De beek moet een paar keer overgestoken worden. Dankzij stapstenen is dat in de zomer meestal geen probleem.Hoogteverschil: matig.

Beschrijving: Vanaf de camping stroomopwaarts de beek volgen. Drie keer de beek oversteken. Geleidelijk stijgend tot ongeveer 1 km na een boshuisje, daarna terug over dezelfde route.

Zie ook: Groot overzicht Rondje Beek

2. Rondje Le Pre-Long
Afstand: 7 km
Ondergrond: Bospad, landweg en asfalt. Moeilijke ondergrond omhoog.
Hoogteverschil: Even zeer pittig.

Beschrijving: Begin hetzelfde als Rondje Beek, maar in plaats van terug te gaan bij het boshuisje, rechts het dal uit via een stenige landweg die eerst glooiend en later pittig stijl (ca. 8 minuten) omhoog gaat (de eerste keer zullen de meesten een stukje wandelen). Op de relatief vlakke asfaltweg rechts en steeds rechts aanhouden en dalen naar de camping.

Zie ook: Groot overzicht Rondje Le Pre-Long

3. Rondje Tayrac
Lengte: 12 km
Ondergrond: Geasfalteerd
Hoogteverschil: Vrij zwaar

Beschrijving: Vanuit de camping over de weg richting La Salvedat, ca 15 minuten gevarieerd stijgen tot bebouwde kom, daar linksaf een lange geleidelijke daling richting Porte de la Besse (D905). Bij de afslag naar Tayrac linksaf (D85), een smal weggetje in verder dalend naar de beek.
Na de beek ca. 20 min pittig heuvel op naar Tayrac (neem zo nodig af en toe een wandelpauze) steeds links aanhoudend. Bij de begraafplaats (hoogste punt) links richting La Salvedat-P. en dalen naar de camping.

Zie ook: Groot overzicht Rondje Tayrac

4. Naar de bronnen van de Liort
Lengte: 20K
Ondergrond: Geasfalteerd
Hoogteverschil: zwaar, twee zware klimmen.

Beschrijving: Voor de echte bikkels, vanuit de camping richting Tayrac 10 minuten meteen zeer stevig klimmen, voor La St. Jean zo links mogelijk aanhouden tot voorrangsweg (D85), daar links richting Pradinas voor een flink stuk vrij vlak tot de kruising met de D71. Daar linksaf vrij stijl dalen tot vlak voor de beek een asfaltweg rechts. Vanaf daar de beek relatief vlak stroomopwaarts volgen, langs twee oude watermolens tot het bosrijke waterwingebied. Vanaf hier dezelfde weg terug. Te verkorten door bij de eerste (-6 km Moulin de la Barrière) of de tweede (-7 km Moulin de Liort 2) watermolen om te keren.